ok oo & = " =" of == db = %W =" o = d = =

102

Reprinted From Journal of Communication
Winter 1976 Volume 26:1
Copyright © 1976 by The Annenberg School of Communications

TV's Last Frontier: South Africa

by Randall Harrison and Paul Ekman

The introduction of television
in South Africa provides an
intrresting test of what the
medium can and cannot do.

In 1976, television came to South Africa. This marks an interesting milestone in
communication technology. It signals the final phase of a major innovation, the
spread of television to all the literate, urban, Western, industrial nations of the
world. In less than three decades, television grew into a globe-spanning giant
which commands the time, attention, resources—and frequently the concern—
of every advanced society.

Television comes at a crucial point in South African history. Except for
Rhodesia, South Africa is the last white-ruled nation in a continent of black
societies. The white South African maintains control in spite of the fact that he
is outnumbered by non-whites four to one. In recent months, he has seen the
once white colonial countries on his borders become independent black nations.
Not only are these nations governed by blacks, but the societies are primarily
socialist, with, as in the case of Angola, violent conflict between those oriented
toward China and those backed by Russia.'

Into this scene, introduce a powerful new communication medium: tele-
vision. How will it be used? For the student of communication, an intriguing
question. For the South African, whatever his color, the question is of more than
academic interest.

! This summarizes, of course, only a few of the complex issues facing South Africa. It does not
probe the vexing problem of apartheid, South Africa’s difficulties in the United Nations, recent
diplomatic overtures toward Latin America, attempts to establish “homelands,” or efforts toward
détente in Africa. For a journalist's summary of the current scene, see Lewis (4).

Randall Harrison is Professor of Communication at Michigan State University and a
research professor at the University of California, San Francisco. Paul Ekman is Professor of Medical-
Psychology and Director of the Human Interaction Laboratory, University of California, San-
Francisco. The authors visited South Africa in 1972 under a grant from the National Science
Foundation and Harrison re-visited South Africa in 1975 under a grant from the John and Mary
Markle Foundation.

Copyright © 1976 by Randall Harrison and Paul Ekman



“-b-'-'-d-ﬁ,-h_-'-d"-d-h

TV's Last Frontier: South Africa

Total theoretical coverage area of SABC transmitters

In this article, we will (a) explore some broad questions about the potential
consequences of introducing television into a society such as South Africa; (b)
summarize some of the main features of the new television service and how they
got that way; and (c) examine some predictions about the future.

South Africa is unique among advanced economic nations in adopting
television so late. The reasons for the long delay are apparently political, cul-
tural, and economic. In South Africa, the pros and cons of television were per-
haps more thoroughly debated than in any other adopted society.?

Across the political spectrum, television was approached with extreme cau-
tion. The party in power feared that the new medium would usher in an
uncontrollable flood of ““foreign” ideas, Western “decadent’ thought as well as
Eastern “‘communist’” ideologies. Intermittently, the opposition parties were
equally cautious; they feared that television would provide a powerful new
medium of propaganda which would enable the party in power to consolidate
and extend its rule.

The most outspoken opponent of television was a man in a key decision role,
then Minister of Posts and Telegraphs, Albert Hertzog. He viewed television as
an “evil black box” which would undermine morals and family life. He was
joined by many Afrikaners in a fear that television would mean importing many
British and American programs. Whatever the content, this was likely to erode
the recently achieved broadcast parity between English and Afrikaans, making

2 The story of this long debate is covered more thoroughly by Orlik (5, 6, 7).

103



Journal of Communication, Winter 1976

104

it ever more difficult to maintain the Afrikaans cultural heritage.® To this were
added economic arguments. The introduction of television would require vast
foreign investment, and the nation, it was argued, had more important
development goals.

In 1968, through a shuffle of ministerial responsibilities, Hertzog was moved
out of his crucial role as Minister of Posts and Telegraphs. His replacement
came into office with the announcement that he had no preconceived ideas
regarding television; there would be a thorough review of television’s alleged
“damaging influence” on youth and the cost factors of introduction.
Subsequently, Hertzog broke with his own party to form the ultra-conservative

. Reconstituted National Party, which has been notably unsuccessful at the polls.

With Hertzog gone, the plans for a national television system began to emerge.

Rumors spread that the vast new SABC Auckland Park complex in
Johannesburg would house television as well as FM facilities. In July, 1969, the
first ““moon-walk™ further fanned pro-television sentiment. While the rest of
the developed world watched the historic moment live on television, South
Africans were forced to read news reports and see delayed newsreels.

In December, 1969, the government announced that a
twelve-man commission would investigate and make
recommendations about the future of television.

This body deliberated for over a year and in March, 1971, sent its report to
the Cabinet. In late April, the Minister of National Education announced that
the government would launch television, probably within four years’ time.
Subsequently, the official starting date for the full service was set for January,
1976.

The government also announced that initially there would be one bilingual
channel split equally between Afrikaans and English. Television was to be in the
hands of the South African Broadcasting Corporation, which controls all radio
broadcasting in the country. Modeled originally after the BBC, the corporation
is at present designed to be economically self-sustaining, but with a nine-man
board of directors appointed by the government.* :

Television test programming began in May, 1975, in Johannesburg. In July,
Cape Town and Durban were added. Originally, the SABC indicated that test
programs would be nothing more than a camera trained on “a goldfish in a
bowl.”” Prospective buyers would be able to check reception in their area and
tune their sets, but they would have little idea of the programming to come. The
SABC quickly decided, however, that it was best to give at least a sample. In-
itially, viewers saw an hour of programming per evening; the next noon the

? South Africa has two official languages, English and Afrikaans. The latter is derived-from
seventeenth century Dutch and is spoken by approximately 60 percent of the white population.

* For radio, revenues come from both advertising and from licenses paid by set owners.
Initially, television will only have revenue from licenses; an owner pays approximately $50 a
year for each TV set he owns. Starting in 1978, television will be allowed to sell commercials,
but advertising will be limited to five percent of total air time.

G D B GE _ AR GE, G O TN O gE G N SN 0N G BB oy == ge



o on S " o="en ol o db = % =" o' = d = =

TV'’s Last Frontier: South Africa

same hour was repeated. In October, apparently stimulated in part by
disappointing set sales, the SABC added time to its program schedule.

Finally, the full nationwide service was scheduled for inauguration on
January 5, 1976. South Africans are able to see five hours an evening, with
additional time on weekends devoted primarily to sports. The single SABC TV
channel is bilingual; each evening, two and one-half hours in Afrikaans and the
same amount in English are programmed.*

Given the prolonged struggle over the introduction of television, observers
have wondered what would—and would not—be shown on SABC TV® and to
what extent would television be politically independent from the government.

A leading business weekly, the Financial Mail, raised the issue of TV content
and its control in a special supplement devoted to the new medium. An article
entitled “Your Mind in Their Hands’ carried the subhead: “Just how

independent can SABC TV be? After all, government holds the purse strings.”

Elaborating on this concern, the magazine asked:

What will we see on SABC TV? Are the newspaper critics of the
Corporation correct in suggesting that the fare will be dull, leaning toward
the pedagogical? Worse, will news and views become a platform for
government [ National Party] propaganda—a criticism often leveled at some
of the SABC's radio programmes, particularly * Current Affairs?” (1, p. 17).

On TV's political stance, the Financial Mail quotes SABC Director-General
Jan Swanepoel as saying: ““We are an independent organization. We are not
dictated to by the government” (1, p. 17).

This led the Financial Mail to ask: “‘Is it then purely a coincidence that, to so
many people, SABC policy appears almost totally in line with government
policy? Do the SABC and the government fortuitously have the same standards,
beliefs and ideologies?”

Swanepoel answered: “To some extent I think that may be true. To give an
example, I don’t think we could incite people to overthrow the government by
undemocratic methods. I don’t think that we would be part and parcel of that,
nor could we incite young people not to join the police force and fight on the
borders. Yet there are people who do this.”

This raises the question of whether SABC television would ever air the
views, in a news interview or in a current affairs discussion, of someone who was
against joining the police, or fighting on the border. “Yes,” says Swanepoel, *I
think we would do that—we have done it on the radio services.”

s South Africa has adopted the German PAL system and all transmissions are in color. Color sets
sell for approximately $1400 and black and white sets run $600. The SABC estimates that by the end
of 1976, 400,000 sets will be in use, but other sources are predicting a more conservative figure of
297,000. :

¢ Program content, by broad. categories, is as follows: drama and dramatic series, 18 percent;
sports, 12 percent; variety, 9 percent; news, 7 percent; and documentary, general and “actuality,”
53 percent. The latter category includes music, children’s programming, women’s shows, and
magazine format shows covering art, books, gardening, hobbies, and religion. South Africans are
producing approximately 50 percent of the content themselves, with the other 50 percent coming
from the U.S., England, and Europe.

105



Journal of Communication, Winter 1976

106

The issue of SABC policies flared in January, 1975, when a staff directive
was “leaked” to the press. It was from a TV producer of English magazine
and children’s programs and contained the note that “ programmes should fol-
low government policy, SABC policy and departmental policy.” His superiors
quickly disavowed the directive. But as the Financial Mail observes:

- . . the outcry it evoked serves to illustrate just how touchy and suspicious a
large segment of the public is to the long-standing belief, mistaken or
otherwise, that the SABC follows the party line. It is an issue constantly
hammered by the English-language newspapers, by intellectuals of all
races, the Opposition, by artists and writers, many of them
Afrikaans-speaking (1, p. 17).

The publication continues:

The SABC hotly contests this. Rather, it sees itself as holding sacred . . .
ideals that are similar to those of the government—that this is a Christian
nation, that violent change is to be abhorred, that cultural and traditional
values must be maintained. The boat may be rocked, but only gently; not
capsized (1, p. 17). :

To the question, “Does the Board of the SABC have specific contact with the
nation’s policy-makers?”’ Director-General Swanepoel asserts: “No, none what-
soever” (1, p. 18).

The journal concludes, “Nevertheless, it cannot be easy for a public body,”
such as the SABC, “to keep at arm’s length from a government which is not
exactly renowned for its tolerance of opposition or its patience with those who
see things differently” (1, p. 18).

The question of political access to the medium, while a heated issue, is, of
course, only one area of concern.

The Financial Mail supplement carried one article entitled, “Living with
the idiot’s lantern.” The subhead read: *“Who can assess the social, political and
economic impact of TV on South Africans? It will probably be more significant
than most people think (1, p. 36).

Raising fundamental questions, the journal asked:

Just what is the nature of TV? Why is it feared in some quarters as a
perverter of youth and the righteous? To what extent will the medium
change the face of South Africa—its politics and prejudices? Its life style?
And is this country ready for such a radical new influence? (1, p. 36).

A key concern is the potential impact on race and inter-group relations.
Some South African academics feel the bilingual service will foster greater
accord between the two white language groups, the English and the Afrikaners.
The argument goes: The TV viewer will watch programs in the other language,
even if he doesn’t understand very well, because it’s there in the home: this, in
turn, will lead to greater understanding of the other language, and perhaps the
other culture. At least one observer feels, however, that it may have the opposite
effect. “It’ll just be another source of irritation between the two groups,” he

P D gh @D, SE UGN, S5 M) G5 g AN SN AN, GN S O Gy = ge



h o = = of b= e o= d e

TV's Last Frontier: South Africa

predicts. **Some people will feel: why should I pay a full license fee when only
half the programs are in my language?”’

The predictions about race are even more complex. First, it is generally
agreed that, given the high cost of sets, relatively few blacks will be able to
purchase them. But some South Africans predict that there may be a very large
black viewership in spite of this. Black domestics may see TV in white homes.
Drinking places may have them. Extended family groups may share a common
set. When a set does appear in a black area, there will be many more viewers per
set than in white areas.”

The Financial Mail concludes: . . . blacks will see TV, whatever the limita-
tions.” On potential impact, they quote Tom de Koning, Chairman of the
Communication Department at Rand Afrikaans University: “ The greatest effect
on the blacks will be the raising of their cultural aspirations. They will see other
blacks with cars, houses, and so on and ask, ‘Why can’t I have that? In a real
sense there will be a ‘westernisation’ of blacks because of television. And their
political claims will escalate as a result” (1, p. 36).

Some predict that television will also have an impact on white attitudes. For
example, a South African sociologist observes that ““most white South Africans
have never been exposed to a well-educated black.” He predicts that
intelligent, articulate non-whites will appear on television and when this hap-
pens, white perceptions will begin to shift.

Closely related to this is the concern about the impact on leadership—and
politics in general. The Financial Mail quotes De Koning as saying: “ Television
will completely transform our political system’ (1, p. 39). As in other countries,
there is a concern that the politician with a good TV image will have more ap-
peal than the candidate who is more competent but less telegenic. At least one
psychologist, however, thinks this is an exaggerated concern. He observes: “ The
South African, particularly the Afrikaner, is not much taken in by appearances.”

A final, pervasive concern
centers on the potential impact of
television on anti-social behavior,

particularly among the young.

The 12-man Commission of Inquiry into Television, which recommended
adoption to the Cabinet, concluded that television was not, per se, evil. The
Commission was charged with investigating the “ possible harmful effects which
such a service may have upon the moral life of the nation, especially its youth.”
The Commission concluded that television itself “*cannot be blamed for the way
it is applied and controlled in a specific country. It is true that there are cases
overseas where television is being used to the spiritual, cultural and moral
detriment of the society.” But the Commission viewed this as a “result of the
permissiveness into which such a society has gradually degenerated, not a cause
of the permissiveness” (1, p. 36).

* Present plans call for a second channel which will be devoted to biack audiences; realization
of these plans appears to be at least four years away.

107



Journal of Communication, Winter 1976

108

As television was hitting the airwaves, the South African press was quoting
the complete range of foreign “experts,” from an American TV star, who was
convinced seeing violence does not influence aggressive behavior, to an Austral-

“ian researcher, who believes watching television interferes with basic brain

functions. For the concerned South African, the foreign research evidence was
being summarized in a new book, in Afrikaans, by psychologist Elizabeth Nel
and sociologist J. M. du Toit.

Among South African researchers, it is possible to find a range of viewpoints
similar to the spectrum found in Britain and the United States. A frequently
expressed view, however, is the one given by De Koning: “Television shows
people that aggressiveness solves problems, rather than more social approaches.
Hence in questionable situations, with no clear-cut pattern of behavior called
for, the unsure person opts for violence.”

Researchers, such as De Koning, Nel, and investigators at South Africa’s
Human Sciences Research Council, are exploring the impact of television, in
field experiments and in longitudinal studies.® Of course, the overriding impact
of television, particularly in the social realm, will be difficult to assess with any
single experiment or any easy set of observations. But many observers think
South Africa will provide useful lessons about television.

First, the nation has fully developed mass media systems except for
television; it thus is very comparable to other advanced industrial societies.
Second, it is introducing a complete, nationwide system all at once; diffusion is
expected to be faster than in any previous TV adopter.

Third, the South Africans have announced their determination to prevent
what they consider undesirable side-effects of television, and they are drawing
on the accumulated research experience of the world for that purpose. Finally,
South Africa is a relatively contained, “closed” system; it may be easier to trace
out the consequences of television there than in any previous television society.

As television blinks its way into

South African homes, the South Africans
themselves seem to have four alternative
hypotheses about the potential impact.

One obvious hypothesis, of course, is that the introduction of television will
make no difference whatever. This argues that social and political events have
begun to unfold inexorably and a new communication medium, no matter how
powerful, will do little to influence the direction or velocity of change.

A second hypothesis is that television will have a broad “accelerating”
effect. Existing trends will speed up; new trends will suddenly emerge. This
argues, for example, that seeing refugees from Angola, and hearing them
interviewed, has a different impact than reading about it in a newspaper. This

* We have outlined the potential and the problems of research in South Africa in an earlier
manuscript (2). Subsequently, in cooperation with Robert M. Liebert, we have advised on research

strategies, provided research materials, and have collaborated in television studies conducted in
South Africa.

G G B GD NN N GE o UE g6 ON S GR =N O BN oy a8 e



‘-h-'—-'-d-ﬁ-h-'-d’-d-h

TV’s Last Frontier: South Africa

impact mobilizes opinion (or creates division). And that, in turn, allows leaders
(or forces them) to move more quickly and in directions that would not have
been possible otherwise.

The counter argument is that television will have essentially a “braking”
effect. Three rationales have been advanced. First, the forces in control of the
new medium are essentially conservative and they will use the medium to
preserve rather than transform. Second, the new medium will be more
entertainment than enlightenment; it will be a “‘circus” to divert the citizenry
rather than “food for thought” to immerse the viewer in the issues of the day.
Third, even when the events of the day are presented via television, the effect
may be more narcotizing than mobilizing. Seeing Angolan refugees may foster
non-involvement, just as some have argued that nightly TV coverage of the
Vietnam war led to indifference. (Each of these rationales rests on an assumption
which is sharply contested by some observers. .

A final alternative might be called the “complex, differential impact’” hy-
pothesis. It suggests that television’s effect will be pervasive, but that in some
areas the medium will stimulate change while in other areas it may inhibit and
divert. Further, television’s impact will differ, e.g., among whites and blacks,
among Afrikaans speaking and English speaking, among the affluent and the
disadvantaged, among young and old.

While the outcome is uncertain, some would agree with the Financial Mail's
observation: “The innocent little Cyclops in the corner is really a powerful
subverter. Were the Big Eye able to wink, it certainly would” (1, p. 39).

REFERENCES

L. "All you ever wanted to kow about TV but were afraid to ask. .. ."" Financial Mail, special
supplement, March 14, 1975.

2. Harrison, Randall, and Paul Ekman. " Television in South Africa: The Research Paradox, Prob-
lem and Potential.” Unpublished manuscript, Michigan State University and University of
California, San Francisco, 1972.

3. "lvory Coast: Vorster's TV Crew." Africa 48, August, 1975.

4. Lewis, Anthony. “South Africa: The End Is Inevitable But Not Predictable.” New York Times

Magazine, Sept. 21, 1975,

. Orlik, Peter B. “*The South African Broadcasting Corporation: An Historical Survey and Contem-
porary Analysis.” Ph.D. dissertation, Wayne State University, 1968. Ann Arbor, Michigan:
University Microfilms No. 70-27, 042.

6. Orlik, Peter B. “'South Africa: How Long Without TV?" Journal of Broadcasting 14 (2), 1970,

pp. 245-258.

7. Orlik, Peter B. ““South Africa.” In Sydney W. Head (Ed.) Broadcasting In Africa; A Continental

Survey of Radio and Television. Philadelphia: Temple University Press, 1974

(<]

* For example, many feel that television will be used by the present government to dramatize
the need for change. When, in June, 1975, an SABC film crew went to the Ivory Coast to makea TV
documentary, Africa, the continent’s newsmagazine, speculated that the TV program would help
“defuse”” opposition to the détente policies of Prime Minister Vorster and would encourage South
African tourism and investments in the multiracial Ivory Coast (see 3, p. 60).

109



